Pro úspěšné podání online musí být splněny následující podmínky:
•listiny a přílohy zadané v kroku Listiny a přílohy musí mít připojené PDF dokumenty splňující náležitosti popsané na stránce https://cuzk.gov.cz/Katastr-nemovitosti/Zapisy-do-KN/Podani-navrhu-na-vklad-v-elektronicke-podobe.aspx,
•navrhovatelem, který nemá zástupce, musí být fyzická osoba,
•zástupcem navrhovatele, pokud jsou využiti, musí být fyzická osoba,
•podání musí učinit navrhovatel nebo jeho zástupce a musí být přihlášen do aplikace pomocí Identity občana,
•všichni navrhovatelé nebo jejich zástupci musí být občany ČR, aby jejich údaje mohly být ověřeny v základních registrech státu,
•všichni navrhovatelé nebo jejich zástupci musí mít registraci v systému Identity občana, aby mohli návrh autorizovat,
•
Návrh na vklad může připravit uživatel přihlášený pod DP účtem, ale samotné podání musí provést uživatel přihlášený pomocí Identity občana.
Online podání a přípravu návrhu pro něj lze popsat následujícími kroky:
1.Příprava návrhu na vklad je shodná s postupem používaným v předchozích verzích aplikace až do kroku Souhrn. Je možné využít úplný scénář i zjednodušené scénáře.
2.V kroku Souhrn je přihlášenému uživateli k dispozici nové tlačítko Vybrat způsob podání (je na místě tlačítka Dokončit návrh v předchozí verzi aplikace).
3.Výběrem způsobu podání uživatel zvolí, jak chce dále postupovat:
a.Podat v listinné podobě - aplikace se chová stejně jako předchozí verze, tzn. vygeneruje se PDF, které si může uživatel stáhnout a spolu s listinami a přílohami podat na KÚ.
b.Podat odesláním datovou schránkou nebo e-mailem - aplikace se chová stejně jako při podání v listinné podobě, tj. uživateli vygeneruje PDF, které si uživatel může stáhnout. Postup je jiný v tom, že uživatel PDF odešle na katastrální pracoviště datovou schránkou nebo e-mailem (aplikace odeslání nezajišťuje). V případě e-mailu musí být návrh na vklad (PDF dokument) opatřen uznávaným elektronickým podpisem. Společně s návrhem je nutné zaslat i vkladové listiny, které musí být opatřeny uznávaným elektronickým podpisem a kvalifikovaným časovým razítkem!
c.Podat online - aplikace přejde na stránku pro online podání, viz níže.
4.Příprava návrhu pro online podání pokračuje identifikací jednotlivých navrhovatelů nebo jejich zástupců. Pro online podání musejí být všichni ztotožněni s existujícími subjekty v základních registrech veřejné správy. Pro většinu subjektů bude identifikace provedena v rámci aplikace, ale z různých důvodů k ní nemusí dojít (například když uživatel udělá chybu v údajích). U těch subjektů, kde identifikace neproběhne, má uživatel možnost použít identifikaci pomocí Ověřovacího portálu.
5.Autorizace návrhu jednotlivými navrhovateli nebo jejich zástupci. Každý z navrhovatelů nebo jejich zástupců musí návrh autorizovat, což je zjednodušeně řečeno obdoba podpisu v listinné podobě. Je-li v návrhu více navrhovatelů/zástupců, je nejprve potřeba spustit proces autorizace, který spočívá v tom, že jednotliví navrhovatelé/zástupci jsou notifikací (e-mailem nebo SMS) upozorněni na to, že je autorizace od nich očekávána a poté mohou nezávisle (samozřejmě pod svým uživatelským jménem) autorizaci provést. Jakmile autorizaci provedli všichni navrhovatelé/zástupci, je možné návrh podat. Je-li v návrhu jen jeden navrhovatel a je to právě přihlášený uživatel, je proces autorizace zjednodušen. Proces autorizace je možné do okamžiku, než je návrh podán, zrušit a vrátit se k úpravám návrhu na vklad.
6.Podání návrhu může provést kdokoliv z navrhovatelů/zástupců, které vlastník návrhu označí v seznamu, viz níže. Online podaný návrh není možné editovat ani podat v listinné podobě. Naopak návrh dokončený pro listinné podání je možné podat online. Výsledkem online podání jsou informace o čísle řízení V, podklady pro úhradu správního poplatku a řada PDF dokumentů, které si může uživatel stáhnout: návrh na vklad, podané listiny a přílohy, osvědčení o digitálním úkonu a protokol o autorizaci.
Po úspěšné kontrole, že návrh splňuje potřebné náležitosti, se uživateli zobrazí stránka pro online podání se seznamem navrhovatelů/zástupců:
Poznámka:
Na stránce není zobrazena lišta s jednotlivými kroky, jako je to běžné v průběhu vyplňování návrhu, do editace návrhu se lze vrátit pomocí tlačítka Zpět na návrh.
Nad tabulkou je popis stavu autorizace, v našem případě dosud nebyl proces autorizace zahájen. Návrh má dva navrhovatele/zástupce, prvním je Jana Dvořáková, která je systémem identifikována (v tomto případě je to tím, že v návrhu zvolila při přidávání účastníků "Přidat sebe"), druhým je Zdeněk Novák, kterého ovšem aplikace neidentifikovala a je nutné údaje doplnit. Buď opravou údajů v kroku "Účastníci" (jde-li například o překlep), kam se dostanu kliknutím na jméno navrhovatele/zástupce, nebo zadáním identifikátoru BSI.
Popis sloupců tabulky:
•Navrhovatel/zástupce - jméno, příjmení a rodné číslo navrhovatele nebo jeho zástupce,
•Autorizováno - informace o tom, zda navrhovatel/zástupce už návrh autorizoval,
•Interní identifikace - bezvýznamové číslo, které identifikuje navrhovatele/zástupce v rámci návrhu na vklad a propojuje subjekt v této tabulce se subjektem v PDF dokumentu a protokolu o autorizaci,
•Může podat - zatržítko, které slouží vlastníkovi návrhu k označení navrhovatele/zástupce, který může návrh, po autorizaci všemi navrhovateli/zástupci, podat. Při prvním vstupu na stránku pro online podání jsou všichni navrhovatelé/zástupci zaškrtnuti.
Tučně zobrazené údaje o navrhovateli/zástupci označují právě přihlášeného uživatele. Na obrázku výše je tedy přihlášen do aplikace uživatel Jana Dvořáková a zároveň je tento uživatel navrhovatelem nebo zástupcem.
Tlačítko Zadat BSI vyvolá dialog pro zadání identifikátoru BSI, detailní popis viz Identifikace navrhovatelů/zástupců.
Pokud je v návrhu jen jeden navrhovatel a je to právě přihlášený uživatel, pak má seznam následující podobu:
Je vidět, že uživatel může v tomto případě rovnou návrh autorizovat pomocí tlačítka Autorizovat.
Tlačítka
Zpět na návrh - tímto tlačítkem se dostanete zpět na krok "Souhrn". Je-li je návrh ve stavu "Čeká na autorizaci" a potřebujete se dostat zpět na návrh, musíte nejdříve zrušit proces autorizace tlačítkem Zrušit proces autorizace.
Stáhnout dokumenty - pomocí tohoto tlačítka si můžete stáhnout dokumenty PDF týkající se návrhu. Vždy jsou k dispozici dokumenty "Návrh na vklad" a vložené listiny a přílohy. Dokumenty "Osvědčení o digitálním úkonu" a "Protokol o autorizaci" je k dispozici až ve stavu, kdy je návrh podán.
Stáhnout osvědčení - tlačítko je k dispozici pouze ve stavu, kdy je návrh podán. Funguje jako alternativa ke stažení osvědčení pomocí tlačítka Stáhnout dokumenty.
Podat - tlačítko je k dispozici pouze ve stavu, kdy je návrh připraven k podání, tj. kdy ho autorizovali všichni navrhovatelé/zástupci. Pokud je podání návrhu svěřeno navrhovateli/zástupci, který není vlastníkem návrhu (zaškrtnutím označovacího pole ve sloupci "Může podat" na příslušném řádku seznamu na stránce), pak je návrh podáván ze seznamu autorizací.