Popisy scénářů > Ohlášení soudního komisaře >

Souhrn

 

Zpět   

  Print 

 

Tato stránka je posledním krokem při vytváření ohlášení a slouží k provedení kontroly již zadaných údajů a k dokončení ohlášení vygenerováním dokumentu, jeho podepsání kvalifikovaným elektronickým podpisem a odesláním na katastrální pracoviště.

Při přechodu na tento krok probíhá ověřování všech zadaných údajů a kontrola, zda jsou splněny podmínky, které jsou nutné pro podání ohlášení. Pokud je v návrhu chyba, která brání zaslání ohlášení, je na to uživatel upozorněn a musí návrh opravit, jinak nedojde k vygenerování výsledného dokumentu.

Navíc může nastat situace, kdy některé Vámi vyplněné hodnoty jsou v rozporu s požadavky platné právní úpravy. Z tohoto důvodu, a také jako upozornění na zadané, případně nezadané, údaje v některých nepovinně vyplňovaných polích, jsou v tomto případě v horní části stránky zobrazena jednotlivá varování upozorňující na možné nesrovnalosti. Samotná varování nejsou překážkou k dokončení ohlášení a k vygenerování dokumentu (souboru PDF), který je možno zaslat na příslušné katastrální pracoviště.

Pokud se rozhodnete některé z údajů, jichž se případná varování týkají, dodatečně upravit, přesuňte se zpět na stránky sloužící k zadání těchto údajů. K tomu slouží odkaz Opravit za jednotlivými položkami. Přesun na příslušnou stránku je samozřejmě možný i pomocí tlačítek s názvy kroků umístěných v horní části obrazovky - Přechody mezi kroky v záhlaví -  zobrazujících, ve které fázi vytváření ohlášení se momentálně nacházíte, nebo pomocí tlačítka s názvem Předcházející umístěného v levém dolním rohu obrazovky.

Příklad  posledního kroku je uveden na následujícím obrázku:

Před vytvořením výsledného dokumentu s ohlášením musíte zkontrolovat vizuálně všechny Vámi zadané (vložené) údaje - stiskněte tlačítko Náhled ohlášení umístěné ve středu obrazovky. Na stránce se objeví okno s obsahem ohlášení, v němž budou vyplněny všechny Vámi zadané údaje v příslušných kolonkách odpovídajících výslednému dokumentu pro zaslání na katastrální pracoviště.

Pro kontrolu ohlášení můžete rovněž využít i Zjednodušené zobrazení, na které se dostanete stisknutím tlačítka Zjednodušené zobrazení, které se objeví poté, co stisknete výše uvedené tlačítko Náhled ohlášení. V tomto zobrazení uvidíte přehled jednotlivých právních vztahů (vlastnictví, zástavní právo, věcné břemeno atd.) spolu se všemi subjekty a nemovitostmi, které jsou v jednotlivých vztazích použity. Můžete si tak zkontrolovat, zda jsou jednotlivé subjekty (účastníci) a nemovitosti použity tak, jak zamýšlíte. Pro snazší orientaci v rozsáhlejších ohlášeních slouží přepínače a rozbalovací seznam, které umožňují omezit zobrazení na vybranou položku (subjekt nebo nemovitost).

Na stránce "Souhrn" se spolu s náhledem zobrazí vpravo dole tlačítko Podepsat ohlášení.

Jak správně podepsat ohlášení

Odeslání ohlášení na katastrální pracoviště

Jako poslední krok v procesu vypracování ohlášení je jeho odeslání na příslušné katastrální pracoviště (dále jen KP).

Pro lepší pochopení možných souvislostí mezi podepsáním ohlášení a jeho odesláním na KP uvádíme následující obrázek. Je v něm popsán příklad, kdy má být ohlášení zasláno na více KP. Případ jednoho KP je pak podmnožinou této situace.

Žlutou barvou jsou vyznačeny situace, kdy je třeba provést odeslání pomocí DS (toto aplikace nezajišťuje, pouze na tuto skutečnost upozorňuje), zeleně je znázorněna situace, kdy odeslání proběhlo pomocí aplikace a není třeba žádné další akce.

Pokud se Vám nepodaří ohlášení podepsat elektronickým podpisem, nebo některá z listin neobsahuje přílohu opatřenou el. podpisem, tak:
          - je ohlášení automaticky odesláno na všechna KP (na každém je založeno pouze pomocné řízení),
          - je nutné odeslat ohlášení spolu s příslušnými přílohami na všechna KP pomocí datové schránky.

Pokud se Vám podaří ohlášení podepsat elektronickým podpisem a všechny listiny mají přílohy také opatřeny el. podpisem, je ohlášení automaticky odesláno podle následujících pravidel:

1.Pokud ohlášení obsahuje nemovitosti v působnosti jednoho KP, je ohlášení odesláno na toto pracoviště. To bude nejčastější případ.

2.Pokud ohlášení obsahuje nemovitosti v působnosti více KP, která patří pod jeden katastrální úřad (dále jen KÚ), je ohlášení odesláno na to KP, pod které spadá největší počet nemovitostí. Pokud je počet nemovitostí stejný u dvou nebo více KP, vybere se náhodně jedno z nich.

3.Pokud ohlášení obsahuje nemovitosti v působnosti více KP, která patří pod více KÚ, je ohlášení odesláno pouze na jedno KP z každého KÚ, a to na to, pod které spadá největší počet nemovitostí v rámci daného KÚ. Pokud je počet nemovitostí stejný u dvou nebo více KP v rámci jednoho KÚ, vybere se náhodně jedno z nich.

Odesílání podepsaného ohlášení na KP může skončit několika způsoby:

1.Ohlášení se podařilo úspěšně odeslat na všechna KP, kam mělo být odesláno. V důsledku toho je založeno pomocné řízení, na jehož základě pak vzniká řízení typu Vklad (V), ohlášení je v aplikaci zamčeno (není možné ho znovu otevřít) a ze seznamu ohlášení je možné stáhnout dokument PDF, který byl na KP odeslán. Jestliže aplikace odeslala ohlášení na více KP (v rámci více KÚ), ve smyslu výše uvedených pravidel, je na všechna KP odesílán stejný dokument.

2.Ohlášení se podařilo úspěšně odeslat aspoň na jedno KP, kam mělo být odesláno. Vzhledem k tomu, že tímto bylo založeno aspoň jedno řízení, na jehož základě pak vzniká řízení typu V, není možné ohlášení měnit a v aplikaci je rovněž zamčeno. Opět je možné stáhnout dokument PDF, který byl na KP odeslán. Na ostatní KP, u kterých je ve výsledné tabulce (Seznam odeslání) uvedeno "Zaslat přes DS" (záznamy jsou barevně odlišeny), odešlete ohlášení spolu s příslušnými přílohami na KP pomocí datové schránky (dále jen DS).

3.Ohlášení se nepodařilo odeslat ani na jedno KP, kam mělo být odesláno. V tomto případě se objeví na stránce dvě tlačítka: Opakovat odeslání, které Vám umožní pokusit se o opakované odeslání, a Odeslat pomocí DS. Pokud se Vám totiž nepodaří odeslat ohlášení ani opakovaně, můžete se rozhodnout, že odešlete ohlášení spolu s přílohami na příslušná KP pomocí datové schránky. Stáhněte si do počítače ohlášení pomocí ikonky  ve sloupci "Akce" (viz obrázek níže) a stisknutím tlačítka Odeslat pomocí DS dejte aplikaci vědět, že může ohlášení zamknout a převést ho do stavu "Zaslat přes DS". Samotné odeslání pomocí DS proveďte v aplikaci, kterou běžně používáte pro práci s datovou schránkou.

Ohlášení, která jsou ve stavu "Zaslat přes DS", můžete po skutečném odeslání do DS označit pomocí tlačítka Označit jako zpracované jako "Zpracované". Tlačítko najdete v detailu ohlášení, na který se dostanete ze seznamu ohlášení. Na následujícím obrázku je příklad, kdy se podařilo ohlášení odeslat pouze na jedno KP - u tohoto KP je uveden výsledek "Zakládá se řízení V". Výsledek odeslání na druhé KP je "Zaslat přes DS". Aby bylo ohlášení zpracováno kompletně, je nutné na toto druhé KP ohlášení odeslat spolu s listinami pomocí DS a nakonec stisknutím tlačítka Označit jako zpracované odeslání potvrdit, čímž bude teprve ohlášení dokončeno.

Pokud z jakéhokoliv důvodu selže podepsání ohlášení (např. nemáte nainstalován certifikát pro podepisování dokumentů), můžete pokračovat bez elektronického podpisu. Stiskněte tlačítko Pokračovat bez podpisu, aplikace odešle nepodepsaný PDF dokument bez příloh a založí pomocné řízení. Ohlášení spolu s přílohami zašlete na příslušná KP pomocí datové schránky. Ohlášení je i v tomto případě zamčeno.

Po odeslání ohlášení, ať už skončí jakýmkoliv výsledkem, se zobrazí stránka s detailem ohlášení. Příklad je uveden na následujícím obrázku.

Na stránce jsou zobrazeny základní údaje o ohlášení (na tuto stránku se můžete dostat i ze seznamu ohlášení) a dvě tabulky. V první tabulce je seznam listin a jejich příloh. Přílohy si můžete na této stránce stáhnout do svého počítače, pokud potřebujete. Druhá tabulka obsahuje konečný výsledek odeslání na katastrální pracoviště. Pokud se v ní vyskytují záznamy s výsledkem „Chyba odeslání“ nebo "Zaslat přes DS", jsou barevně označeny.
Význam sloupečků v druhé tabulce je následující:
Pořadí odeslání - jednotlivé pokusy o odeslání ohlášení jsou číslovány od jedničky výše. V tomto sloupečku je číslo pokusu, kterému odpovídají údaje v tabulce.
Datum odeslání - datum a čas okamžiku, kdy bylo ohlášení odesíláno na KP.
Pracoviště - seznam pracovišť, kam bylo ohlášení odesíláno.
Výsledek - výsledek odeslání na jednotlivá pracoviště. Zde se mohou objevit následující hodnoty:

- "Zakládá se řízení V" - odeslání se podařilo a na KP bylo založeno pomocné řízení, ze kterého vznikne řízení typu V;

- "Chyba odeslání" - nezdařilo se odeslat ani na jedno KP;  

- "Zaslat přes DS" - ohlášení je nutné na KP odeslat prostřednictvím datové schránky.
Číslo pomocného řízení - pokud se podařilo na KP založit pomocné řízení, je zde jeho číslo.
Číslo řízení V – po úspěšném zpracování pomocného řízení na straně ISKN se do tohoto sloupce promítne číslo řízení V, pod kterým je podané ohlášení vedeno na KP. Souvislost čísla pomocného řízení a čísla řízení V je popsána u seznamu ohlášení.
Akce - kliknutím na ikonku  stáhnete ohlášení do svého počítače, kliknutím na ikonku  stáhnete PDF dokument s informací o výsledku odeslání ohlášení na KP. Obsah informace o odeslání se generuje v okamžiku, kdy kliknete na ikonku. To znamená, že dva dokumenty s informací o odeslání stejného ohlášení se mohou lišit například tím, že v okamžiku, kdy byl dokument generován poprvé, nebylo ještě známo číslo řízení V.

V záhlaví sloupečků "Listina" a "Datum odeslání"  je ikonka šipky , která indikuje, že seznam je setříděn podle tohoto sloupce a umožňuje zároveň přepínání mezi sestupným a vzestupným řazením. Pokud chcete řazení změnit, klikněte na ikonku. Pokud chcete záznamy seřadit podle jiného sloupce, je v záhlaví sloupečků k dispozici ikonka . Kliknutím na ni seřadíte záznamy a ikonka se změní na ikonku šipky , která indikuje, že je seznam setříděn a stejně jako v předchozím případě umožňuje změnit řazení podle hodnot ve sloupečku ze vzestupného na sestupné a naopak.

Jestliže až po odeslání ohlášení na KP zjistíte, že je v něm nějaká chyba, musíte tuto situaci řešit způsobem, jaký je obvyklý pro opravy chyb v procesu podání ohlášení, pro které je už založeno řízení v katastru, tj. ve spolupráci s příslušným KP.

Poté, co dokončíte ohlášení, můžete chtít pokračovat buď vytvořením dalšího ohlášení - klikněte na krok "Zpět na návrh" na liště v záhlaví aplikace, můžete otevřít jiné, rozpracované ohlášení ze seznamu ohlášení, můžete chtít pracovat s jiným návrhem na vklad (možnosti "Moje návrhy", "Moje vzory" na liště v záhlaví) nebo nakonec můžete prohlížeč zavřít.

Poznámka:
Pokud opatříte ohlášení el. podpisem, tak PDF dokument nebude obsahovat číslo pomocného řízení, protože toto číslo je známé až po odeslání ohlášení a nejde bez porušení platnosti el. podpisu do ohlášení zpětně vložit.